Dragon Age: Origins Tipy a triky
-Výběr hlavního hrdiny a složení party: bod, od kterého se bude odvíjet veškerá další taktika. Pokud chcete uspět na nejvyšší obtížnost, velký prostor pro kombinace není. Určitě budete potřebovat „tank“ – tedy válečníka, který stojí vpředu a dostává rány. Na druhé pozici budete potřebovat mága, který pomocí léčivé magie udrží váš tank naživu. Bylo by velmi frustrující hrát na nejvyšší obtížnost a spoléhat jen na léčivé lahvičky – nelze je například používat, pokud je daná postava omráčená.
U dalších členů družiny už záleží jen na vás. Doplníte tank ještě jedním válečníkem, nebo použijete třeba zloděje s lukem? Nebo druhého mága, což je mimochodem varianta velice efektivní. Složení party musíte zásadně přizpůsobit svůj styl hry, a naopak – partu je potřeba přizpůsobit některým situacím (například na velkého draka je dobré jít s tankem a třemi postavami útočícími na dálku, protože drak širokými rozmachy pařátů zasahuje vše, co stojí přímo u něj).
- Rozestavení družiny: aneb výchozí situace boje. Nežeňte se bezhlavě dopředu, naopak opatrně prozkoumávejte každou místnost. Vždy buďte připraveni takticky ustoupit a dobře se rozmístit. Vždy je lépe, když postavy stojí rozprostřeně, dál od sebe – ideální je samozřejmě taktický pohled na co největší část bojiště. Válečník blokuje cestu nepřátel (jako objekt nemohou proběhnout skrze něj), zloději se plíží za jejich zády, zatímco střelci a mágové stojí v bezpečné vzdálenosti. Střelcům navíc pomůže i vyšší úroveň terénu (schody, plošiny) – způsobují tak výrazně větší zranění. Mnohé boje začínají cut scénami (animacemi) – zde zase stojí za to nejprve se soustředit na rozmístění nepřátel, protože to rozhodne boj spíš než počáteční poškození. Pamatujte, že vzdálenost mezi postavami snižuje účinek všech plošných efektů.

- Kontrola nepřátel: správný stratég sám rozhodne, kam jeho nepřítel udeří. Tank má schopnosti zaměřující pozornost nepřátel na něj, ale ty nefungují samy od sebe. Nepřátelé se při rozhodování na koho útočit řídí nejprve typem zbroje (čím težší zbroj máte, tím spíš na vás zaútočí), některé zákeřné druhy nepřátel ale mají tento princip obrácený (například sharlockové neboli shriekové). Nepříjemné je také pravidlo, podle kterého se většina nepřátel vrhne na toho člena družiny, který jim způsobuje největší škody. Proto dobře zvažte kdy přesně použít některá z ničivějších kouzel, protože v tu chvíli se cílem číslo jedna stává (většinou slabě obrněný) sesilatel.
V Dragon Age víc než kde jinde platí pravidlo rozděl a panuj: skupinu nepřátel musíte nalákat do léčky, pomocí kouzel nebo schopností je rozdělit a jednoho po druhém zlikvidovat. K úspěšné kontrole nepřátel patří také jejich vyřazování. Ideální je používání pastí, které dokáží na poměrně dlouhou dobu zabránit nepříteli v pohybu, omračování a samozřejmě mnoha kouzel z mágova arzenálu (uspání, horor a podobně).
- Soustředěná palba: hráčem přímo neovládané postavy mají tendenci měnit cíl a neefektivně rozdělovat způsobené poškození. Proto doporučuji nastavit taktiky, aby všechny zraňující postavy vždy mířily například na cíl hlavní postavy nebo na nejvíce zraněného nepřítele. Tak vaši bojovníci, potom co vykonají, co jim manuálně zadáte, automaticky přepnou na jeden společný cíl a maximalizují účinek svých zbraní.

- Nelineární obtížnost: chyták, který může způsobit mnohé frustrace. Nejtěžší boj nemusí být nutně ten na konci. A nemusí zdaleka vypadat tak, že uvidíte obrovského červeného bosse přes půl obrazovky. Často se probijete dvěmi-třemi celkem snadnými setkáními a začnete si věřit. Do konce je ještě daleko a najednou přijde řádově náročnější setkání, silná přesila nebo dobře připravená léčka, která vás roztrhá na kusy. Nevěšte hlavu, i z porážky se poučte.
Všímejte si, co vám nejvíc uškodilo. Byl to mág, který vás zničil na dálku plošnými efekty? Rozprostřete družinu. Byly to pasti? Vyhněte se jim, nebo je odstraňte pomocí zloděje. Ohnivá kouzla? Kopněte do sebe lektvar na odolnost proti ohni. Vyhrnuli se nepřátelé ze všech stran? Ustupte a pokuste se nepřitele rozdělit nebo plošně omráčit/zmrazit. A samozřejmě platí základní pravidlo, které zná každý dobrý hráč RPG – ukládat svou pozici jak často je to jen možné. Vyhnete se tím mnoha frustracím.
- Vybavení: základem je samozřejmě nosit to nejlepší vybavení, které máte k dispozici. Náročnější obtížnosti vyžadují využívání těchto schopností výroby. Ačkoliv budete mít léčitele, přesto spotřebujete velké množství léčivých lahviček i podpůrných efektů. Pokud máte v družině bojovníky na blízko, hlavně zloděje, dobré využití jedů z nich učiní nezastavitelné zabijáky. Jedy mají také různé vedlejší účinky jako je zpomalení nebo omráčení. Pro družiny zaměřené na boj z dálky jsou zase přímo určené pasti – lučištník, který před sebe položí past na medvědy, může krásně zlikvidovat soupeře, aniž by byl sám zraněn. A lektvary se prostě hodí do každé situace.

- Šetření všech zdrojů: tento bod se týká many, staminy, lektvarů a peněz. Používání schopností je jedinou cestou k vítězství, ale u všech jen trochu delších bojů snadno vyčerpáte omezené zásoby many a staminy. Obojí lze sice doplňovat, ale pití mana lektvarů stojí čas a také nejsou právě levné. Zde jsou dva triky, jak využítí many/staminy zefektivnit: pasivní schopnosti, které vyžadují určité množství many/staminy na udržení, neodčerpávají z aktivní many, pouze snižují maximum. Proto předtím, než tyto schopnosti aktivujete, použijte několik útočných schopností, abyste zbytečně neplýtvali – z aktivní many vám neubyde, jen se sníží maximum o již vyčerpané množství.
Hlavně ale nastavte velmi dobře podmínky, při kterých postavy samy užívaji útočné schopnosti – pokud například dáte mágovi taktiku kouzlit útočná kouzla na nejbližšího protivníka automaticky, velmi rychle vyplýtvá zásoby many a nezbyde dost na celý boj. Co se týče peněz a lektvarů, zde je zásadní používat schopnosti na výrobu lektvarů, utrácet peníze po dobrém rozmyslu za suroviny a kupovat jenom předměty, u kterých víte, že je za příštím rohem nevyměníte za lepší.
- Přesné zaměřování plošných efektů: na vyšší obtížnosti vás budou vaše vlastní plošné efekty zraňovat stejně jako nepřítele. Proto je nezbytně nutné vždy plošné efekty velmi přesně zacílit a dávat pozor, aby se někdo z vaší party do zasažené oblasti nedostal. Toto se týká pouze zraňujících schopností, jako je ohnivé peklo nebo blizard.

- Kombinace kouzel a schopností: některá kouzla a schopnosti mají unikátní kombinace, které výrazně posilují efekty těchto kouzel. Jeden příklad je, že zmražený nepřítel zasažený kritickým zásahem nebo kouzlem kamenná pěst, se roztříští na kousky, což znamená jeho okamžitou smrt. O výhodách zmražení a okamžité likvidace několika protivníků, zvláště když bojujete proti přesile, není třeba zvlášť mluvit. Těchto kombinací je ve hře mnoho, takže experimentujte a určitě přijdete na mnohé další. Je samozřejmě důležité správně načasovat použití schopností.
- Ústup: z boje není radno úplně prchat, neboť protivníci většinou doplní velmi rychle své síly a nic tím nezískáte. Naopak ústup je zcela zásadní taktický prvek. Může se vám tak podařit rozdělit nepřítelovy síly (nepronásledují vás všichni), nebo nalákat nepřítele do předem připravené léčky. Bojujte tam, kde je to výhodné pro vás, pokud máte možnost. Protože každý ušetřený lektvar se vám bude hod